Rozmowy biznesowe to ważna część prowadzenia biznesu. Mogą dotyczyć sprzedaży, ale też i kooperacji. Warto dobrze być do nich przygotowanym. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą takie rozmowy uczynić wartościowymi.
Słuchaj swojego rozmówcy
Niestety to przypadłość naszych krajanów. Nie słuchamy naszych rozmówców. Widać to na przykład w rozmowach prowadzonych w telewizji. Objawia się to między innymi wchodzeniem w słowo, przerywaniem, brakiem odniesienia się do tego co przed chwilą powiedział nasz interlokutor. Jest to przede wszystkim bardzo niegrzeczne, ale też nie buduje dobrej relacji. Daj czas wypowiedzieć się twojemu rozmówcy, słuchaj tego co mówi, odnieś się do tego choćby gestem skinienia głowy, daj sygnał, że zrozumiałeś. Jeżeli coś nie jest jasne, spokojnie poproś o wyjaśnienie.
Bądź przygotowany merytorycznie
Warto przed rozmową biznesową upewnić się czy jesteśmy do niej dobrze przygotowani merytorycznie. Pauza spowodowana brakiem odpowiedzi albo podanie nieprawidłowych danych to podważenie twojego profesjonalizmu, a to może przełożyć się na rezultat rozmowy.
Bądź naturalny, ale i staranny w wypowiedziach
Chodzi o to by z jednej strony nie być zbyt spiętym albo zbyt formalnym, ale z drugiej strony unikać nonszalancji.
Nie ponaglaj, to nie lata 90
Jeżeli masz obrany cel jaki chcesz osiągnąć podczas rozmowy biznesowej, nie naciskaj, nie ponaglaj. To przede wszystkim nie działa. Poza tym robi bardzo złe wrażenie. Oczywiście mogą być sytuacje, że rzeczywiście jakaś oferta obiektywnie ma ograniczenia czasowe, wówczas oczywiście należy o tym rzeczowo poinformować i odpowiednio to zaakcentować.
Zostaw jakiś fizyczny ślad
To bardzo ważne. Na koniec rozmowy podaruj profesjonalną wizytówkę, prospekt, atrakcyjny długopis czy pamięć usb. Nie chodzi tutaj o worek materiałów, ale o jedną, dwie atrakcyjne rzeczy. Zostawisz dobre wrażenie.